EUDR atitiktis tapo paprasta EDI dėka
Rgs 29, 2025

Europos Sąjungos miškų naikinimo reglamentas (EUDR) yra ES teisės aktas, skirtas užtikrinti, kad tam tikri produktai, pateikiami į ES rinką, nenaikintų miškų būtų ir teisėtai pagaminti. Reglamentas buvo priimtas 2023 m. gegužę. Iš pradžių buvo numatyta, kad jis įsigalios nuo 2024 m. gruodžio, tačiau pradžios data jau buvo atidėta du kartus — pirmiausia iki 2025 m. gruodžio, o visai neseniai, labai tikėtina, iki 2026 m. gruodžio.
Pagrindinė šio atidėjimo priežastis yra ta, kad Europos Komisijos IT sistema dar nėra paruošta reikiamiems procesams palaikyti. Be to, daugelis ES rinkų ir įmonių dar nėra užbaigusios reikalingų pasirengimų, o aiškių nurodymų iš Briuselio trūksta. Nors didelės korporacijos jau daug investavo į atitikties sistemas, mažesni importuotojai ir mažmenininkai dažnai apie reglamentą nežino arba nėra pasiruošę jo reikalavimams.
Kas patenka į EUDR taikymo sritį?
Reglamentas taikomas įmonėms, kurios dirba su šiais produktais:
- jautiena ir oda
- kakava
- kava
- palmių aliejus
- sojos
- mediena ir medienos gaminiai
- natūralus kaučiukas
Įsigaliojus reglamentui, įmonės turės įrodyti, kad šios prekės nebuvo pagamintos žemėje, iškirstoje po 2020 m. gruodžio 31 d. Šis reikalavimas taikomas tiek importuotoms prekėms, tiek ES pagamintoms žaliavoms.
Ką tai reiškia praktikoje?
- Importuotojai ir gamintojai kiekvienai siuntai į ES centrinę duomenų bazę (TRACES) turės pateikti deramo patikrinimo pareiškimą (Due Diligence Statement- DDS).
- Tiekėjai ir mažmenininkai turės gebėti susieti savo siuntas su atitinkamu DDS numeriu ir saugoti šią informaciją bent penkerius metus.
- Be DDS, EUDR reguliuojamų prekių nebus galima pateikti ar parduoti ES rinkoje.
Šiuo metu vis dar diskutuojama, ar DDS turi pateikti tik pirmasis rinkoje prekę pateikiantis subjektas, ar kiekvienas tiekimo grandinės dalyvis turėtų teikti savo deklaracijas — klausimas, kuris ženkliai didina atitikties sudėtingumą.
Kaip padeda EDI?
Telema mano, kad elektroniniai duomenų mainai (EDI) atlieka svarbų vaidmenį vykdant EUDR įsipareigojimus. Pagrindiniai EDI dokumentai, tokie kaip važtaraščiai ir sąskaitos faktūros, gali perduoti būtinuosius EUDR duomenų laukus:
- HS kodas (muitinės kodas, nustatantis, ar produktas patenka į EUDR taikymo sritį)
- DDS numeris (susiejantis siuntą su deklaracija ES duomenų bazėje)
Taip visa detalioji kilmės informacija saugiai lieka ES platformoje, o tiekėjai ir mažmenininkai gali lengvai patikrinti ir įrodyti atitiktį, naudodamiesi jau egzistuojančiais EDI srautais.
Ką paveiktos įmonės turėtų daryti šiandien?
Nors EUDR tikriausiai bus atidėtas iki 2026 m. gruodžio, įmonės neturėtų jo ignoruoti. Patirtis su panašiais reglamentais rodo, kad vėlyvas pasiruošimas gali būti brangus ir trikdantis. Vietoj to, pasinaudokite papildomu laiku, kad sukurtumėte supratimą ir pradėtumėte palaipsniui prisitaikyti:
- Išmokite pagrindus – įsitikinkite, kad jūsų komanda supranta, kas yra EUDR, kokie produktai yra reguliuojami ir ką praktiškai reiškia „be miškų naikinimo“.
- Susiekite savo tiekimo grandines – nustatykite, kur reguliuojamos prekės patenka į jūsų veiklą ir kas yra jūsų svarbiausi tiekėjai.
- Įvertinkite savo sistemas – patikrinkite, ar jūsų ERP ir EDI sprendimai galės apdoroti naujus duomenų laukus, kai ateis laikas.
- Aptarkite su partneriais – pradėkite pokalbius su tiekėjais ir pirkėjais apie tai, kaip DDS numeriai ir HS kodai bus perduodami EDI dokumentuose grandinės eigoje, kai sistema įsigalios.
Ankstyvas pasirengimas įmonėms leis paskirstyti darbą, išvengti netikėtumų paskutinę minutę ir netgi įgyti konkurencinį pranašumą, kai EUDR galiausiai įsigalios.
Telema kaip jūsų partneris
EUDR įpareigoja, bet tuo pačiu suteikia galimybę padaryti tiekimo grandines skaidresnes ir skaitmeniškesnes. Telema padeda savo klientams ir partneriams:
- integruoti reikiamus EUDR laukus į EDI dokumentus,
- užtikrinti atitiktį ES reglamentui,
- sumažinti rankinio darbo apimtį ir rizikas audito atveju.